Sürücüsüz Araçlar

 

 

Hayatımızın her geçen günü teknolojiyle daha çok iç içe girdiği dönemlerdeyiz. Daha çok akıllı ürünlerin geleceğe yön verdiği bir oluşumu görmekteyiz. Bu akıllı ürünlerde ulaşım dalında da pek çok yenilikler ortaya çıkmaktadır.Yakın zamanda Mercedes’in de ürettiği otonom konsept aracın tasarımsal ve donanımsal özellikleri dikkatleri üzerine çekmektedir.Daimlerin kendi sitesindeki
http://daimler.cms-gomex.com/editor.php?keywords=Mercedes-Benz_F_015 ve
http://daimler.cms-gomex.com/editor.php?keywords=ces_2015_keynote
videoları izlemenizi tavsiye ederim. İkinci linkteki Las Vegas yollarındaki deneyim çok eğlenceli olmalı. 🙂

Bu araçlara biraz daha yakından bakmak isterseniz. Otonom araçları ilk olarak Mercedes Benz mühendisinin tasarladığı ve daha sonraki yıllardaki gelişimiyle, nasıl çalıştığıyla ilgili bilgileri http://www.acikbilim.com/2012/02/dosyalar/surucusuz-arabalar.html
linkinden inceleyebilirsiniz. En basit anlatımla bu araçlar üzerindeki kameralar, özel sensörler ve GPS yardımıyla yola uygun bir şekilde ilerlerler.

Yaklaşık 5 yıl içerisinde bu araçlar hayatımıza girmeye başlayacak diye lanse ediliyor belki de daha erken girecekler. Bir düşünelim, İstanbul’da sürücü koltuğuna oturacak haydi gidelim diyecek ve yolculuk başlayacak. Evden işe gitsin.(Ara yollara pek girmeden ana yoldan seyir etsin.) Araç etrafını gayet iyi bir şekilde anlayarak yola devam edecek tabi etrafta olağanüstü durumlar olmayacak.Ağaçlar yerli yerinde, yol çizgileri düzgün, GPS ile farklılığı az olan ve yoldaki arabaların niyetleri ne ise ona doğru hareket edecekleri bir düzen hayal edin. Biliyorum hayal etmesi zor. Google, Mercedes, Volvo vb. üreticiler de aynı fikirde. Her ne kadar etrafın 3 boyutlu verilerine sahip olsalar da özellikle etraf araçlarının niyetleri konusunda büyük sıkıntı yaşamaktalar. Bu sorunu ise iletişim kurabilen araçlarla çözmeye çalışmaktalar.Araç içi iletişim sistemlerinin yol güvenliğinde devrim yaratması ve otomatik araçlar ile insan kontrolündeki araçlar arasındaki farklı etkileşim biçimlerinden kaynaklanan zorlukları kısmen gidermesi bekleniyor. Bu yüzden ABD Ulusal Karayolları Trafik Güvenliği İdaresi otomotiv üreticilerinin yeni arabalarda araç içi iletişim sistemlerini desteklemelerini zorunlu kılacak bir karar almayı planlıyormuş.

Bu sorun arabaların iletişimleriyle aşılsa bile farklı sorunlar hala devam etmektedir.Çok önemli bir soru olan örnek olarak otonom araç fren yapamayacağı mesafedeki hızlarda giderken önüne çıkacak bir çocuğu ezmemek için kendini boş tarafa doğru yönlendirecektir ancak ya o boşlukta başka bir araç ya da başka bir insan varsa bu durumu nasıl çözecek? Hukuki olarak sorumlusu kim ya da kimler olacak? Araçlar arasında iletişim sorunu olur da araçlar kaza yaparsa yine sorumlu kim olacak? Bu tarz çok önemli soruların cevabı verilmeden Amerika’da bazı eyaletler kullanılmasına izin verirken bazıları deneme sürüşlerine dahi izin vermemektedirler.Arkadaşlar sizler ne düşünüyorsunuz bu konuda merak ediyorum.Arkama yaslanırım haydi arkadaşıma gidiyoruz diyerek müzik açıp doyasıya kendi zamanınızı farklı işlerle mi doldurursunuz yoksa ay şimdi ne hareket yapacak, niye şimdi sinyale başladı, ah bu hızlı mı gidiyor diyerek tedirginlik yaşar mısınız.

Gelecekte farklı alışkanlıklar bizleri bekliyor. Bakalım daha neler göreceğiz.

 

 

 

 

Reklamlar

One comment

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s