Arttırılmış Gerçeklik

earthmine_appArtırılmış gerçeklik gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bilgisayar tarafından üretilen ses, görüntü, grafik ve GPS verileriyle zenginleştirilerek meydana getirilen canlı, doğrudan veya dolaylı fiziksel görünümüdür. Bu kavram kısaca gerçekliğin bilgisayar tarafından değiştirilmesi ve artırılmasıdır. Teknoloji kişinin gerçekliği zenginleştirme işlevi görür. Buna karşın sanal gerçeklikte ise gerçek dünya yerine tasarlanıp canlandırılmış bir dünya vardır.

Zenginleştirme gerçek zamanlı gerçekleşir ve çevredeki ögeler ile etkileşim içindedir. Gelişen zenginleştirilmiş gerçeklik teknolojisinin de yardımıyla kullanıcı etrafındaki bilgi ile etkileşime girebilir ve sözü geçen sayısal bilgi işlenme ve ayartmaya el verişlidir. Bulunulan çevreyle ilgili yapay bilgi ve ögeler gerçek dünyayla bağdaşabilir. Zenginleştirilmiş gerçeklik teriminin literatüre 1990 yılında Boeing üzerinde çalışan Thomas Caudell tarafından kazandırıldığına inanılırmış.

Bu gerçekliğe yakından bakalım. Hangi alanlarda kullanılmaya başlanmış mesela?

Artırılmış gerçeklik örneğinden biri olan; “Aurasma” görüntü tanıma teknolojisi, akıllı telefonunuzun ya da tabletinizin görüntülere kod tanımlama ve daha sonra animasyonlar, videolar, 3D modeller ve web sayfalarını tanımlanan kodun üstüne zengin medya ile tamamlamaktır. İşletmeler ve bireyler Aurasma’yı hem kendi artırılmış gerçeklik deneyimlerini oluşturmak ve paylaşmak hem de çevrelerindeki gizli dijital içeriği keşfetmek için kullanır. Öğretmenler bu platformu kullanan en etkin grup arasında yer almaktadır.

Artırılmış Gerçeklik ile ilgili uygulamalar henüz çok yeni olsa da, dünyada bilişim sektörünü domine eden Microsoft, Google gibi firmalar bu yeni teknolojiye büyük yatırımlar yapmaktadırlar. Google, 2012 yılında tanıttığı ve büyük ilgi çeken Glass projesini şimdilik rafa kaldırsa da, Mattel firmasıyla birlikte View Master gözlüğünün tanıtımını yaptı. Microsoft ise Windows 10 ve HoloLens ile 2016 yılından itibaren kullanıcılarına interaktif hologramlar sunmayı planlıyor. Marshall, L’Oréal Paris, Ray-Ban, Adidas, BMW, Volkswagen, Ford, Durex, IKEA gibi sayısız uluslararası marka, Artırılmış Gerçeklik uygulamaları ile ürünlerinin tanıtımını interaktif ve eğlenceli hale getirmeye çalışmışlardır ve çalışmaktadırlar.

Şu an kullanılan uygulamaları aşağıdaki videoda izleyebilirsiniz.

Microsoft’un öngördüğü geleceği videoda izleyebilirsiniz.

Birçok alandaki bu teknolojinin eğitim alanındaki etkinlikleriyle ilgili videolar paylaşıyorum.

 

Tarihlerini incelerseniz, şu an bu tarz uygulamaların daha da iyilerinin olması mümkündür. Bu uygulamalar insanların görsel alanda daha fazla deneyim kazanmasını sağlamaktadır. Peki bize neyi nasıl yapmamızı anlatan, eğitimde kullanılan ve ileride daha fazla kullanılması planlanan bu uygulamalar bizleri köreltir mi yoksa geliştirir mi?

1 comments

  1. Öncelikle bu güzel paylaşım için teşekkür ederim.Gerçekten ilginç ve yakın gelecekte uygulamalarını görebileceğimiz bir konu. Her yönü ile hayatı kolaylaştırabilecek bir teknoloji. Cep telefonlarının hayatımızı ne kadar etkilediği ve ne kadar antisosyal bir toplum haline dönüştürdüğünü düşünürsek, bu gelişmeler ile beraber bizde insansı robotlara dönüşeceğiz gibi 🙂 Umarım cep telefonu vs. teknolojilerinin gelişiminde olduğu gibi sadece üretilen teknolojiyi satın alıp çılgınca kullanan değil de, teknolojiyi üreten ve yerinde kullanan bir toplum oluruz.
    Saygılarımla.

    Beğen

Yorum bırakın